Mølleåen og Mølleådalen er et stykke enestående natur med en utrolig historie. Få åer i Danmark kan give den gående, den cyklende og den sejlende større oplevelser.
Den 35 km lange rejse fra vandskellet mellem Buresø og Bastrup Sø begynder i 33 meters højde over vandet ved Øresund.
Man bevæger sig gennem Danmarks historie fra de første stenalder-mennesker til bondestenalderen med dysser og jættestuer og gennem bronzealderen med dens høje, grave og udsigtspunkter. Vi oplever jernalderen, vikingetiden, middelalderen, den blomstrende periode og kommer til industriens vugge på den sidste del af åen på vejen ud mod havet.
Undervejs bliver der serveret anekdoter, sagn og historier om konger, dronninger, mordere, elskere, rigmænd, bønder og grever og mange andre. Det er næsten som at være med til en familiefest, hvor der bare bliver øst op og øst op – indtil man er ved at revne.
Når jeg går eller cykler derude i skoven eller langs åen undrer jeg mig over, hvor få mennesker jeg møder. Selvfølgelig er der mange på de centrale steder som Furesøbad og Frederiksdal og Brede, men tag en dag ud til Myrestenen i Ganløse Eged eller til Klevads Eng og du vil føle dig som Palle alene i Verden. Ingen støj fra motorveje. Ingen larmende knallerter. Måske en rytter på sin hest.
Hvorfor er der ikke flere turister langs Mølleåen? Hvem har ansvaret for at markedsføre den fabelagtige å og dens tilknyttede skove og søer?
Jeg gik en dag ind i en af københavnsk førende boghandlere. Den ligger midt på Købmagergade i nærheden af Rundetårn. Jeg fandt de guidebøger på engelsk som udenlandske turister i Danmark tilbydes. En af bøgerne er udgivet af det meget anerkendte verdensforlag Lonely Planet, som man skulle tro har forstand på at finde de gode og spændende steder til deres rejsende læsere.
Desværre – ikke et ord om Mølleåen! Et kig i de andre turistbøger viste det samme resultat: Mølleåen er ukendt.
Der ligger en vældig opgave i for de seks berørte Mølleå-kommuner at markedsføre åen og dens vidunderlige natur og historie. Nogle af kommunerne er gået sammen om Baadfarten, som på alle måder er en formidabel attraktion, men også her er markedsføringen svag.
Hvis de berørte omegnskommuner virkelig mener noget med, at det er vigtigt at få turisterne helt ud i forstæderne, så skal man nok gøre en mere målrettet indsats.
København er i 2014 udnævnt til europæisk miljøby. Furesø er med i noget, der kaldes Sharing Copenhagen. Det går, så vidt jeg har forstået, ud på, at virksomheder og privatpersoner i Furesø skal være med til at skaffe turister og omsætning til området. For som kommunens folk siger: Vi har ingen penge!